2013. február 21., csütörtök

Folyékony mosószer házilag


Régóta olvasgatom a háziszappanok, mosószerek és más tisztítószerek készítésének titkait, alkalmazásukat, előnyüket és hátrányukat, ha az utóbbi van egyáltalán...

Kb. másfél hónappal ezelőtt szántam rá magam, hogy nem csak olvasgatom, el is készítem a folyékony mosószert. Azóta már több adagot is csináltam, de, nem azért mert annyit mosok, hanem mert elosztogatom... (és mintha többet mosnék... ill. gyakrabban... :) )



Mire lesz szükséged kb 7 liter mosószer
készítéséhez?

1 db Caola mosószappan 200 gr
én azért ezt választottam alapanyagnak, mert a színe fehér, tehát a mosószerem is fehér lesz, az illata nagyon finom "tiszta" illat és nem utolsó sorban: magyar termék!!!  


17 cl mosószóda

 
valamint:


2x2 liter ásványvíz, + 2x2 liter sima víz
természetesen az ásványvíz magyar termék :) a legolcsóbbat vedd meg nyugodtan, a szerepe az, hogy a mosószered ne buggyanjon meg esetleg ha sokáig áll...

továbbá:
- nagy fazék, min. 10 literes
- tiszta fakanál, amit csak erre a célra fogsz használni,
- botmixer,
- kiöntő-áttöltő edény
- 1-2-3 db üres műanyag flakon a mosószernek



Én így csinálom:

1. Belereszelem a nagylyukú reszelőn szappant a fazékba:

2. Öntök hozzá kb. 2 liter vizet és elkezdem melegíteni, de nem forralom fel. Kavargatom egy kimondottan erre a célra használatos fakanállal.

Amikor jó meleg a szappanos vizem, leveszem a tűzről és még kevergetem kicsit, hogy olvadjon a reszelék.

3. Beleteszem a mosószódát:







Gyorsan elkeverem és hozzáöntök még 2 liter vizet. Be fog sűrűsödni!









4. Majd a botmixerrel kezdem el keverni szép simára és közben az összes vizet hozzáöntöm, lassan és a maradék 4 liter ásványvizet is hozzátöltöm:









Amikor kész és teljesen kihűlt, üres műanyag flakonokba töltöm egy csőrös műanyag kancsó segítségével.
A képen 2 x 4,5 literes flakon van. Azért nem töltöttem tele egyiket sem, mert még sűrűsödni fog a mosószer és használat előtt fel kell rázni. Jól látható, hogy kb. 8 liter lesz a fenti menyiségből:



Így mosok vele:

- 4-4,5 kg színes ruhához 40 C fokon 2 dl-t öntök a ruhák közé.

- Ugyanennyi fehéret is úgy mosok, mint máskor: előmosás + egy evőkanálnyi mosószódával, egy öblítés, rövid centrifugálás, majd mosás 60 C fokon, stb.

Öblítés:  sok helyen olvastam, hogy nyugodtan öblítsünk ecettel, esetleg tegyünk mosóparfümöt hozzá és finom illatosak lesznek a ruháink.

Én így öblítek:
nagyon szeretem azt az öblítőt, amit használok és nem nagyon tudok leszokni róla (L sárga színű)....nagyon finom illata van!:
teszek hozzá 1/4 részben 20%-os ecetet. (pontosabban minden literhez 2,5 dl. ecetet) Ez azért fontos, hogy az esetleges szappanlerakódásokat megelőzzük, ill. szépen óvjuk a mosógépet a vízkőlerakódástól.


(Egyáltalán van aki használja azt az agyonreklámozott iszonyúdrága Kovács Béla mosógépszerelő által ajánlott vízkőoldót? Én mindig ecettel tisztítottam a gépem, normál esetben fél vagy egy évente egy flakon 20%-os ecet, 60 C fokos mosás és ennyi. Ha jól számolom, 25 éves a "Marcsa"... nagyobb problémái nem voltak...) 

Sok sikert kívánok Neked és jó spórolást, mert ha összeszámolod a fenti mennyiség kb így néz ki Forintban:

218.- szappan
135.- víz
 5.- mosószóda
----------------------

összesen: 358.- Ft,(!!!) de legyen 400.-, energiafelhasználással együtt (gáz, villany, mosogatás, stb...)


Mosás mosódióval, illetve a főzetével:

Színes ruhákhoz ez a recept is nagyon jól bevált:

60 db mosódiót felfőzök 3 liter vízben, és lassú tűzön még főzöm 15 percig, majd lehűtöm, flakonba teszem és 4,5 kg. ruhához 2 dl-t használok. Szuper jó ez a megoldás, a mosódió biztosan nem marad benne a ruhában. 2x tudom jó hatékonysággal kifőzni a diókat, a harmadik főzet pedig úgy tudom nagyon jó permet a tetvek ellen :) tavasszal kipróbálom, van belőlük elég a kertben...


























Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése